Pages

Ketam Halia





Menu ni masak masa dua minggu lepas ... masa 3 hari hujan tak berhenti... sejuk sejuk haruslah makan yg panas panas sikit... selain buang hangin dlm badan, halia pon bleh panas panaskan badan...lama betul tak postkan menu untuk di kongsi..

Ketam Halia

2 ekor - Ketam saiz besar.. (buang insang cuci, dan belah dua)
Halia- 3 cm hiris/ julianne (lagi lebih lagi sedap)
Bawang Besar - 1 bj hiris
Bawang Putih - 2 bj hiris
Cili thai/padi - dalam 5-6 bj (kalau nak titik pon boleh..kalau x nak pedas sgt kurangkan)
Serai - 1/2 btg di hiris
kacang panjang - 2 btg potong potong 1 inch
Sos Tiram- 3 sudu besar
Lada Hitam crush/serbuk - 1/2 sudu kcl
tepung jagung - 1 sudu besar rata ye...jgn membukit nnti terpekat pulak
air - 1 cawan (kalau nak kuah lebih, tambah sukatan air, perasa dan tepung jagung agak2 la ye..)
garam, aji

method....

1. Goreng ketam dan angkat..
2. panaskan minyak dalam 4 sd besar
3. Tumis bawang besar, bwg putih, halia dan cili padi, serai sampai naik bau
4. masukkan sos tiram, lada hitam kacau rata..dalam 1 minit
5. campurkan tepung jagung dgn air yg disukat tadi dgn air dan masukkan dlm kuali..
6. Masukkan kacang panjang , kacau, biar mendidih dan kuah pekat sedikit..(tambah tepung jgg lagi kalau nak lebih pekat)
7. perasakan dengan garam dan aji.. angkat dan tuang atas ketam yg dah digoreng.. siap..


sedap makan dengan nasik panas... kalau nak tambah sayur lain pon boleh dlm tu mcm capsicum, baby corn, snowpeas, lagi bnyk warna lagi cantik menarik kau mmg deboom... aku mmg takde stok sayur dlm fridge.. cuma tinggal kcg panjang je... kacang pon kacang la janji ada warna...

sharing is caring :P

6 comments:

SayaNina said...

dia mai dah resepi!!!!!:D bg lg resepi sng2 nk wat,farah!

::Farahliza :: said...

baiklah nanti mak post resepi cekodok...heheh

Seri said...

sedapnye cik besan.. klau la laki aku bleh mkn ketam.. dh lame resipi ketam ko ni aku tiru.. hehehe

::Farahliza :: said...

nun.. leh tukar dgn seafood lain... sedap jgk.. :)

mamaD said...

aku sejak ade bibik ni seminggu 2 kali masak ketam...du suke beli..tpi xsuke msak..smpai x fresh dh ketam aku...sekarang ni...beli je masak..coz anak2 aku mmg pencinta ketam...mlm ni singgah pasar mlm lagi...beli lagi...uhhh last week ketamnye sangat manis...fresh giler

::Farahliza :: said...

mamaD.. pergh.. drooling...

..YUFOLOMI, IFOLOYU..