Pages

What Happen Terjadi ???? (episod terakhir...)


selepas 2 minggu, aku mula x selesa yg amat.. harus merepot pade En Khairul... dgn penuh emosi, dia mencadangkan "kita naikkn wall je bu, ini baru 2 minggu kalu bertahun x tahu ape jadik..papa isau ni papa salu x de umah..."

to be continue.... :

Lepas bincang dgn pak tukang, terus setuju nak mula isnin pagi.. sebelum balik ke JB, suami aku inform jiran kiri kanan inform utk alih barang2 diorang yg dekat dgn pagar takut terkena simen ke .. taku t kotor ke rosak ke...sbb nak mule naik batu hari isnin..

Isnin nye mase sampai depan umah utk bukak gate, mamat tu ade pulak ngam2 mase aku nak bukak gate tu.. terus dia bising2.

jiran : aku ingatkan ko nak buat hari lain.. aku x delah alihkan kereta (kancil)aku.. betul2 kat tepi pagar niha...
aku : nape ? kene simen ke?
jiran: kalau kene simen aku x kisah lagi.. ( pastu buat muke weird)
aku : eh kan suami saye dah bagitau nak mula hari isnin...
jiran : ade.. tapi aku x perasan dia cakap bile nak mule...
aku : haah yela.. suami saye dah bagi tau kan.. kemarin... (dalam hati aku sengalnye mamat nih)
jiran: siape yg buat umah ko ni?
aku: kawan suami.. orang sini jugak..
jiran: ni pagar kawat yang lame ni jgn letak kat luar.. angkat bwk masuk..
aku: apsal?
jiran: nanti orang curi..ko jage2 sikit.. org paling bahaya dekat kawasan duyong ni dah terlepas!!
aku: siape?
jiran: itu ko x payah le amek tau..(sambil gelak gelak..) aku ni, walaupon dulu bukan duduk sini, tapi kawasan duyong ni dah macam kawasan aku... semua aku tau...
aku : ooo yeke? (dalam hati, hek eleh mcm handal2 plak mamat ni... nak nakut2 kn aku letu)

aku terus masuk keta. parking , panggil anak2 masuk umah.. berubah jugak muke aku mamat tu ckp mcm tu.. ape motip ko ckp camtu??? apsal kitorang x tau ade org jahat... apsal dia pulak yg lebih tau??? pelik!!!! dan saiko...

x puas hati, lepas ku tengok si saiko tu dah blah, aku terus gi jiran sebelah umah si saiko nih.. name dia Nor, suri rumah beranak 2. aku mintak no telefon nor.. kot2 ade emergency,.. boleh mintak tlg dia n suami..

aku bukak cerite pasal mamat tu...kat si nor, ptg tadi pon mamat tu ade bising kat dia pasal aku x inform nak buat tembok tu hari ni.. pastu takut batu batu tertimpa atas kereta dia..( lorat sungguh.. dia yg hilang ingatan, kate kite pulak yg x inform.. sgat sengallll)

sembang punye sembang, x sangke pulak Nor pon kene ganggu jugak...cerite Nor mase suaminye keluar bekerja dan isteri si mamat n anak2 nye jugak x de dirumah... jam 10 pg..:

Jiran : boleh x ko bukak pintu belakang ni aku nak masuk nak tengok susun kabinet dapur ko...(dari belakang umah nor)
Nor : saye x buat kebinet pon.. beli je dah siap.. tuje (dari dlm umah)
jiran: x pelah aku nak tengok je.. sekejap boleh?
Nor: haah nantilahhh sekejap!!! ( pergi pakai baju *tUUUT* maklumlah perempuan baru bangun tidur)
jiran: (masa masuk dapur nor) ooo mcm ni...aku pon rasenye nak tambah kebinet dapur... macm ni macm tu..bla bla bla bla.....(dari dapur terus ke ruang tamu pulak) wahhh.. barang rumah ko dah lengkap ye!! ni berapa ko beli? itu ini...blalablabla.. mcmmane bayar ni?
Nor: ooo suami saya pakai loan gomen.. beli brg cash.. tinggal nak bayar rumah jela....(dalam hati bilelah mamat ni nak keluar..?)
Jiran: pagar kawat yg pisahknumah ko dgn aku belah belakang tu boleh x aku nak bukak.. nanti aku nak tambah jugak belah belakang tu.. nnti anak2 nak main pon senang!!
Nor: nantilah saye tanye suami dulu..

Kebetulan jiran Nor satu lagi yang belah kiri pon jengah kat umah nor sbb dengar bising2 suare si mamat tu.. tak leme lepas tu si mamat tu keluar balik umah dia ikut pintu belakang...

kate suami si nor.. ape jadahnye nak suroh bukak2 pagar belakang... nak mula tambah belakang umahnye nanti, bukaklah pagar tu.. awal2 nak dibuka apsal??? sebok2 pulak tanye org beli itu ini... duit kami, kami punye suke lah...!

Persoalannya disini.. apsal time suami2 kitorang ade, x nak pulak dia nak ajak bercakap berbual, masuk umah bagai... apsal time laki kitorang keluar gi keje baru dia sebok.. terhegeh2 nak beramah mesra dan buat lawatan...!!!! sgt menakutkan manusia begini...

Nor: tulah kak.. heran..kan?? ape2 hal akk call je kitorang..
aku: haahh yela...
Nor: agaknye dia ingat akak jande x??
aku..: banyaklah dia punye jande.. kalu jadi janda pon aku x hingin...muahhhahahahahah
( seronok yg amat sekali sekala bergossip... :D)

hingga hari ini aku rase selamat sikit lah.. sbab pagar sudah naik...baru boleh hidup dgn aman sentosa... tapi susah la aku nak bermesyuarat tingkap dgn Si Nor... tapi skrang kami update berita terkini melalui SMS.. mungkin aku patut ajar Nor gune Twitter pulak... hehehehehhe

Tamatttt:P

5 comments:

IbuHani said...

giler saiko.. ko jgn sekali2 bukak pinto klau dia suh.. kol je polis, senang.. wat repot terus, klau terus2an dok kacau ko.. akak tu tak takut ke time bukak pintu? klau aku, harammmmmm nak bukak..

mamaD said...

wei...berani btul jiran ko si nor tu???

Ko jgn plak berani2 bg dia msuk nok...aku rasa org paling bahaya yg dia maksudkan tu mgkin dia kot...wei...ko jgn wat pasal..lau ko g kje...dia laki bini ade umah x???takut dia wat kej siap2...lagi2lah ko dh naikkan wall snang dia nak coverline...hehheheh....saiko lah tu...

lau aku nok..mmg dah pasang CCTV dah..biar behabis skit...tpi..selamat...tapi umah ko pun sunyi je kawasn tu...ko nye tpi hutan lak tu...1st time aku tgk pun aku dh kecut perut..2 yg aku xnak masuk tu....hehehehe

tapi mmg aku tau dow ngn jiran ko tu...hati2 skit nok...pakai alarm r....

::Farahliza :: said...

nun: aku pon mmg mampus x bukak kalu nak bg diamsuk.. di dok menjengah2 pon aku dah x selesa ape lg nak bg masuk.. kim salamm je..!!

mama: mmg spoiled la dpt jiran cam tu pulak.. terus x bape nak sonok.. dulu happy je hari2... x sabar nk tunggu laki aku pindah sini..

Linda said...

oi gambau pagau mane??? ko ngan dak nor pakai walkie talkie la bleh buat siasatan modus operandi kejadian berlaku..muehehehe..:))

::Farahliza :: said...

baiklah.. bola 1 bola 2... suspek menuju ke pagar belakang... serang sekarang..!!!!

..YUFOLOMI, IFOLOYU..