Pages

What Happen Terjadi???? (episod 1)


2 minggu sebelum jiran baru kiri pindah masuk... waktu baring2 petang dgn ank2 dlm umah.. terdengar bising2 sebelah umah... mungkin install TNB. di sebabkan pintu tertutup aku buat x kesah je... layan Prima... bila anak2 bangun tidur, terus buka pintu nak main basikal di garage luar.. aku biarkan je diaorang dok main kat luar .. bangun dari baring depan sofa sambil mata x beralih dari TV... bile noleh ke arah pintu yg hanya 1 meter dari tmpat aku duduk, terjengul kepala seorang lelaki lingkungan 40an dari pagar sebelah umah dgn rambut kembang sambil buntang matenye merenung aku... aku pon tenung dia... tapi dia x ckp pape.. terus aku bangun dok atas sofa terlindung skit dari pintu... terkezut jgklah... pahhhaaallll??? ko ingt ko tampan sgt ke dok renung2 aku ???? igt aku nak jatuh cinta la???...tapi x lame dlm 2 minit lpas tu dia dah blah... aku pk mayb bukan house owner... tapi sbnarnye dialah bakal jiran aku ituuuuuuu!!!

Jiran itu ....( ketika baru 3 hari pindah masuk)

Jiran : kj mane
aku : Air Keroh.. area MITC
Jiran : oooo suami?
aku : JB.. kastam
jiran : apsal x tukar melake? abis tinggal dgn anak2 je..? (sambil menyingai...)
aku : haah dlm proses nak tukar x dapat surat lg.... tinggal dgn ank2 jelah...

(cepat2 aku masuk umah...maklumlah laki org... suami aku pulak x de umah.. phm2 jelah)


Jiran yg sama.. (masa 1 minggu lepas pindah masuk)

Jiran : ko dok sini x de ape2?
aku : contohnye?
Jiran : mcm kene kacau ke? aku mase sebelum pindah haritu.. ade datang umah ni pukul 5 pagi..tetiba ade suara budak kecik suroh bukak lampu betul2 kat telinga aku.. mmg terkejut betul.. cepat2 aku keluar umah start motor balik..
aku : dalam hati ( ape kejadahnye ko dtg pukol 5 pg...???) x de apelah stakat ni Alhamdulillah ok....
jiran : kalu ade ape2 jgn takut2 ketuk je umah aku kalau nak mintak tolong ape2...
aku: ok... haah.. yelah...( senyum .. terus masuk umah..)

selain dari tu, kekurang selesaan aku pade suami org beranak dua ini, dia rajin menegur ank aku sambil kepala terjengul dari pagar ngintai dlm rumah... motif???? kadang2 siap jerit2 panggil aku .. nth hape dia ckapkan dari luar aku x dengar sbb sibuk buat kj dlm umah... amat tidak selesa kerana dia lelaki dan suami aku x de dirumah ... pantang pintu terbukak.. kalu ade kesempatan nak saje dia bersidai di tepi pagar yg pisahkan umah aku dan dia...

Menghairankan... bile suami aku balik umah, x pulak dia ajak berbual..buat donno je... senyum2 gitu... bile dgn aku kemain beramah tamah.. mcm jah...

aku pernah terserempak dgn wifenye,,.. di belakang umah mase tgh angkat baju dia ampaian.. sempat berbual skejap..tapi x sempat tanye name..tu lah sekali sbb bininye x bnyk ckp... dan keluar pegi kj jam 8pg balik jam 7 ptg setiap hari.. x pulak seperamah lakinye...

mmg rutin, kalau bgun pagi terus bukak pintu dan tingkap... tapi rutin aku berubah sbb kalu bukak pintu, maka akn terjengullah kepala dia.. dok menegur ank2 aku sambil mate melilau dlm umah... aku bukan sombong tapi x selesa... lelaki itu bukan saudara aku, aku baru kenal dia, my shelter n i need privacy... kalu perempuan berkelakuan begitu bleh diterima akal dan boleh dilayan lg.... buatnye aku berkemban dlm umah... terseksis sedikit ke... bukan ke rezeki terpijak buat dia??????... kenapa mesti aku memaximumkan pemakainan dan kesopanan diri di dalam rumah sendiri???? oohhh tidak...

selepas 2 minggu, aku mula x selesa yg amat.. harus merepot pade En Khairul... dgn penuh emosi, dia mencadangkan "kita naikkn wall je bu, ini baru 2 minggu kalu bertahun x tahu ape jadik..papa isau ni papa salu x de umah...

to be continue.... :P





2 comments:

Mommy Marissa said...

saiko nye nebor ko makcik.. takut aku.. make sure ko kunci grel umah. org skrg, jahat nye nauzubillah.. take care dear..

::Farahliza :: said...

MMG SIKO N SCARY...DAH ADE WALL AKU RASE SAFE SKIT...

..YUFOLOMI, IFOLOYU..