Pages

Daging Masak Rempah

Ini adalah menu untuk hari sabtu...Resepi ini adalah di ambil secara halal dari JMC .. TQ alang...atau dikenali sebagai Rose oleh kawan2 blogger... alang ni classmate mase di sek men dulu... :) setiap mende yg dia masak dan di entrykan... mmg menyelerakan... sampai aku salu terliur.... dan berusaha gigih utk memasak.. sebab sesekali mmg teringin nak mkn menu baru tapi x berape percaye kat website yg merapu n buku resepi yg nth betul jadi ketidak kalu dimasak... kalau menu2 si alang ni mmg dia dah salu masak dan aku mmg percaye dia yg masak... hehehhe x kan damia pulak???( jgn mara ye.. gurau je alang..)

x pernah masak daging rempah, selalunye masak ayam rempah tapi gune serai, halia lengkuas dan rempah yg lain... tapi yg ini lain skit.. ade jintan manis, ade letak sos tomato dan kicap pula...rasenye boleh tahan sedap... masak pon x ambil mase yg lame... lain kali bleh masak lg...:))

Bahan2 nye..
300 gram daging
4 helai daun kari
1/4 biji bawang besar
2 biji bawang putih
2 inci halia
1 sudu kecil jintan manis
2 sudu besar serbuk rempah kari
2 sudu besar serbuk rempah korma
1 cawan santan pekat
1 batang serai
1 cawan air
7 tangkai cili kering
4 sudu besar tamato ketchup ( boleh diganti dengan tomato puri)
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap pekat

Caranya

1. Potong daging sederhana, jangan nipis sangat, agak-agak je, blender bawang besar, bawang putih, halia, cili kering dan jintan manis. Panaskan api dan tumis daun kari dan bahan yang telah dikisar tadi.

2. Setelah naik bau, rempah kari dan korma jadikan pes dan curah dalam kuali, kacau sebati, kemudian masukkan serai yang telah dititik, tomato ketchup dan daging.

3.Kemudian masukkan santan dan air serta kicap. Biarkan daging lembut dan kuah pecah minyak dan menjadi pekat, sesuaikan rasa, masukkan garam dan gula sikit. Siap untuk dihidangkan. Senang, sedap dan menyelerakan. Selamat Mencuba.

Resepi ini mmg menjadi ye.... asalkan yg memasak pandai adjust rasa garam dah ok...


Aku letak je daging ni dgn serai2 nye selepuk dlm pinggan,,... x sempat nak bergarnish bagai.... janji sodapp...:)) TQ JMC




2 comments:

IBU HANI said...

weh, lpr aku menengoknye.. hehe.. len kali htr 1 tupperware kat aku..

::Farahliza :: said...

buleh2......x payah hantar datang je umah aku masakkan... hheheheh

..YUFOLOMI, IFOLOYU..