Pages

Suami Mengidam Nasi Berlauk





Balik dari amek cik abg di tol air keroh jumaat lepas, teman dia makan, terus beli lauk untuk dimasak esok... dia amek ikan tongkol 2 ekor... mmg aku dah janji dgn dia nk masakkan nasi berlauk kegemaran tok nenek belah mok aboh dia... hehehehhe kate pantai timur..

aku x penah masak gulai ikan tongkol untuk nasi berlauk tu sebenarnye.. penat dok menadah mintak resepi dari pompuan mengandong si Ana.. asik kebizian memanjang... sampai kemalam hari dok menunggu resepi x sampai.. kalu aku gulaikan ikot cara org melake, kene reject pulak...

sambil duduk menunggu resepi ana, en khairul dah bg hint nak soh masak dah...

"dulu, arwah tok kalau nak makan esok pagi nasi berlauk tu, malam sebelumtu dah buat kuahnye.. baru sedap...

dlm hati aku, keluardah.. wasiat tok nenek semua...( cakap jelah nak suroh aku angkat bontot gi dapor masak cepat2) :P

aku on laptop surf kuah nasik berlauk... dapat satu resepi tu mmg agak aku pure kelantanese punye org kot.. sbb mmg ade rupe kuahnye dan cara dia masak pon lain... prediction org yg biase masak kalu tgk ingredients je mesti dapat agak masakan tu menjadik ke x... bukan nak berlagak tapi kalau kamu2 yg biase masak mesti instinct itu ado. ade jugak belek2 3, 4 resepi lain tapi dalam hati nak cube resepi ni je...sebab resepi yg lain mcm x logik je......kirenye ni cubaan berani matilah..heheheh nasib baik menjadik..

di sebabkan gulai ikan tongkol utk nasi berlauk mak menjadik kan idong mak seluas serombong kapal di puji cik habang... meh sini nak ngajor care nak memasaknye..

MEREBUS IKAN..

ikan dah di bersihkan.

asam keping- 4 kpg
garam - 3 sudu besar rata
lengkuas - dlm 1 inch (agak2 je) dititik
gula sesudu

rebus ikan tu dulu dgn bahan di atas dgn paras air yg cukup2 paras ikan dalam periuk tu. Rebus sampai air tu kering..

BAHAN UNTUK GULAI

Santan dalam sebijik kelapa (ikut kuantiti ikan..)
lengkuas 4 hiris**
bwg besar 2 bj**
bwg putih 2 bj**
kunyit hidup 1 inch**
lada kering 5 tangkai (cili boh dlm 2 sudu besar**
rempah kari 2 sudu besar
kerisik 1 sudu besar
asamkeping 2 kpg
garam
gula melaka/nisan
timun
cili padi


caranya:

1. santan tu ambil dlm 4 cawan kalau pekat campur dgn air sikit dan didihkan.. sambil kacau skali sekala
2. Semua bahan bertanda ** di kisar dan dicampur dgn rempah kari dijadikan pes.
3. Tumis pes, sampai naik bau dan garing sedikit..
4. masukkan pes yg ditumis tadi, kerisik, asam keping dalam santan yang dah mereneh (mase ni aku tambah lagi lenkuas dlm 1 inch dititik sbb kuah ni lebih lengkuas lagi sedap)..biarkan mendidih lame sikit sambil kacau skali skala.
5. Masukkan ikan yg dah direbus tadi biar mendidih sekejap, masukkan cili padi, timun dihiris tebal dan serong.
6. perasakan kuah dgn , garam, aji, gula nisan..sampai rase2 mcm same dgn kuah mak mentua ko masak....sambil kelip2 mate bayangkan..... heheheh

SAMBAL LADA

ade org mkn dgn sambal belacan, ade org suke mkn dgn sambal ni..

lada mesin, cili kering dlm 2 sudu (aku guna cili padi separuh, lada kering separuh)
cuka/ asam limau
gula nisan
garam

-masak lada tu dlm kuali tanpa minyak sampai agak2 kering
-masukkan cuka / asam limau, gula, garam

tu je...


siap je kuah ni terus ajak cik abg makan dia x mau, esok pagi katenye lagi sedap kuah tu, aku masak nasi senyap2.. terus bawak kedepan, makan pulak dia... licin ok!!!! hehehehhe
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
**
*

*
*
*
*
ohhhh dah bersiap untuk hantar papa balik petang semalam.... aku heran makin besar bebudak ni makin pandai buat muke.. x payah di ajar...




3 comments:

mamaD said...

tq cik....mlm ni wajib g cari brg...esok nak try market....nak niaga...hahhahaa

MaMaHakim said...

ni kalo kelantan version pggl gulai kunyit lengkuas...
tp tak de pakai rempah kari ngan kerisik.....
ni version mana ek?

::Farahliza :: said...

mama hakim-yelah mmg lain sikit..mamaD kat atas tu pon kate mak mertuanye org kelantan x pakai cili kering n rempah kari.. lengkuas dgn kunyit shj.. mcm2 cara masak kuah ni ..kerisik tu tambah2 sendirije.. nak kasi pekat sikit..mamahakim kalu rajin postla resepi awak pulak.. bleh try resepi awak pulak...:))

..YUFOLOMI, IFOLOYU..